Jippie, tijdens het C-virus over de hele wereld vieren we vandaag de internationale dag van geluk. En geluk is wellicht niet het eerste ’t beste woord waar je aan denkt in deze mysterieuze tijden. Zullen we het toch vieren?

‘Drie essentiele zaken voor geluk in dit leven zijn: iets te doen hebben, iets om van te houden en iets om op te hopen.’ Joseph Addison

‘Het geheim (geluk) van een rijk leven is dat het niets te maken heeft met geld.’

Hoe besef je eigenlijk wat jou gelukkig maakt? Of wie? Helemaal in de vervreemdende tijd anno maart 2020 is dit een actueel onderwerp. Het is heel makkelijk om nu angstig, boos, verdrietig of teleurgesteld te raken. Maar vandaag is het geluksdag.
Een van de dingen die van de week al door me heen ging, is deze:
“het normale zit in de kleine dingen, maar nu beseffen we dat het kleine en normale zo ontzettend groot en bijzonder zijn!”

Wat mij betreft is deze tijd vooral bewustwordings-tijd. Sta vandaag eens stil bij de dingen die er wél zijn, waar je blij van wordt en/of dankbaar voor  bent. Als je dagelijks de tijd neemt om te kijken naar je dankbaarheidspunten, ga je er steeds meer zien. Als je neerslachtig bent, kun je er misschien met moeite 2 of 3 vinden. Maar met oefening kun je dit snel uitbreiden naar 5 of zelfs 10 punten per dag!


Dat doe je door de bewust naar jouw dag te kijken. Heb je lekker kunnen slapen in een bed? Was er vanmorgen eten? Scheen de zon misschien? Heb je benen en de gezondheid om een eindje te wandelen? Die kop warme koffie of thee, besef je dat veel mensen op deze wereld die luxe niet hebben?  Heb je de lentebloemen en knoppen aan de bomen gezien die uit hun voegen barsten? Kreeg je een knuffel van je kind, man/vrouw of iemand anders? We moeten veel binnen blijven, maar besef je dat we een huis, een warm en stevig huis hebben? Hoelang moet ik deze lijst maken? Dat we vers en schoon water uit de kraan krijgen? Dat we niet in een tentje op Lesbos of in andere oorlogsgebieden hoeven te bivakkeren?

Het stilstaan bij, het benoemen of opschrijven van je geluksmomenten, geeft je onherroepelijk een rijk gevoel.
‘Bij het tellen van ons geld valt het resultaat vaak tegen,
bij het tellen van onze zegeningen voelen we ons rijk.’
Visje
Ik kan me echt gelukkig voelen van (in willekeurige volgorde!)
– de vogels buiten horen | met mijn stekjes en plantjes bezig zijn | mijn kat kan knuffelen | even met mn bezemsteel door het huis kunnen om schoon te maken (er zijn tijden geweest dat ik het door ziekte niet kon) | dat we eten genoeg hebben | samen met Sjoerd een eind wandelen of een fijn gesprek hebben | een lieve knuffel | dat we in deze ‘quarantaine-tijd’ toch vrijheid hebben om dingen te kunnen doen | een sappige frisse appel eten | post sturen en post ontvangen | bakken en kokkerellen | bij de zee/oceaan zijn | praten met mijn God | allerlei soorten licht en ik kan deze lijst echt zo tot honderd aanvullen.

Ik heb bijv. dadelballetjes gemaakt (ook goed met kids te doen!)
en ‘ouma beskuit‘: voor 3 weken ontbijt. Recepten in de links.
En ik beloof je: als jij je oefent in je Dagelijkse Discipline tot Dankbaarheid komt dat geluk vanzelf. Het zit namelijk niet in grootste dingen doen of veel dingen hebben.
The best things in life aren’t things’.
De beste dingen in het leven zijn geen dingen: het zijn knuffels, kusjes, slaap, lachen, vrienden, familie, liefde, gezondheid, herinneringen, plezier!

Waar word jij gelukkig van? Wat staat er in jouw DDD?

Op mijn insta-account deel ik elke dag iets: dat kan een geluksmoment uit mijn dagelijks leven zijn,
maar ook woorden ter bemoediging, een verhaal achter een foto en nog meer! Ook eerlijke verhalen, want ook al hoef ik niet in de frontlinie te werken, heb ik geen kids voor thuisonderwijs en kan ik frisse polderlucht happen… bij mij gaat het deze dagen ook niet vanzelf 😉
Feel free to follow!

(en oh ja, op mijn persoonlijke FB-account voeg ik alleen vrienden toe die ik ken – in real life heb gezien of gesproken. Dus als ik je vriendschapsverzoek negeer, ligt het wellicht daaraan. Maar mijn insta-account kun je wel volgen. – smile- )