Waar kom je vandaan? En waar ga je naartoe?
Waar kom je vandaan? Hoe was het daar? Wat waren de mooie dingen? Wat ben je tegen gekomen? Waar kunnen we wat van leren? En dan de tweede vraag die daarbij hoort: waar ga je naar toe? Wat is je bestemming? Wat is het uiteindelijke doel?
Opeens viel het mij op afgelopen zomer, terwijl ze het waarschijnlijk altijd al doen. Deze vragen worden gesteld door schippers/zeilers als er een boot langszij komt liggen in de haven. Of als je elkaar even hebt geholpen met aanleggen.
Mooi eigenlijk. Want waar zij vandaan komen, wil jij misschien net naar toe. En wat zijn de aanraders of gevaren? Soms moet je even doorvragen, nieuwsgierig zijn. En ook jouw ervaringen wíllen delen met de ander.
Wat zou er gebeuren als we elkaar in het dagelijks leven ook eens wat meer deze vragen zouden stellen; waar kom je vandaan? En waar ga je naar toe?
Als we luisteren naar de antwoorden, kunnen we daar wellicht een hoop van leren.
Elk jaar staat ons erf in december op z'n kop: een hele rij met rookkasten, een paar koelkarren, stellages waar je u tegen zegt en een wir-war aan vrijwilligers…
Wát een avontuur! 120 kilometer lopen langs de west- en zuidkust van Portugal, waarvan een groot deel helemaal alleen. The Fishermantrail heet het, en…